top of page

Startups in BG: Мелифера

  • Vasil P.
  • 11.06
  • време за четене: 5 мин.

Актуализирано: 12.06

Как се ражда идеята за производството на биоенергийни храни, разказва Биляна Николова, основател и изпълнителен директор на компанията в интервю за Economy.bg


Биляна Николова, основател и изпълнителен директор на Мелифера, разказва кой е основният продукт на компанията, как се ражда идеята, кои са най-големите предизвикателства и как са превъзмогнати, как е финансирана и кое е основното ѝ конкурентно предимство.


Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?


„Мелифера“ се роди като ЕООД с идеята да популяризира качествата на българския биологичен мед по света. Разбира се, всеки бизнес има икономическа цел и тя е много проста – трябва да има печалба, но в случая тя не беше основният двигател, защото каузата – мисията на компанията беше водеща. Създадох фирмата, защото вярвам, че пчелният мед е устойчива суперхрана, но подценена. Вярвам, че с популяризирането му помагаме на здравето на хората, но също и на природата и пчелите. Днес, 7 години по-късно, компанията е публично акционерно дружество със собствена производствена база и портфолио от продукти, които се продават на международни пазари. Нашият знаменит бранд MelliGEL има множество награди за иновации и качество. Продължаваме да разработваме и други продукти, всички с мед, естествено.


Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?


В първите 3 години дейността беше развойна и проучвателна. Колкото повече обикалях международните изложения, толкова повече осъзнавах, че начинът да се постигне успех е чрез иновативно конкурентно предимство. Затова заложих на разработване на собствени рецепти за овкусен мед, а впоследствие и за функционални храни на база мед. Следващите години изминаха под знака на световния локдаун, което си имаше и добра страна за нас – пуснахме здравословен продукт със собствена марка в точното време – когато имаше най-голямо търсене за това, а и периодът беше благодатен за експерименти. В прототипната фаза се изчистват грешки, настройва се пазарната стратегия, търсят се възможности за мащабиране на бизнеса.


Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?


Едно от най-големите предизвикателства за бизнеса е липсата на кадри и особено в сектора на ХВП, където освен това има голямо текучество, липса на мотивация и лоялност. Това, което отличава „Мелифера“, е личното отношение. Това е и нашата рецепта за справяне с проблема. Въпреки че компанията се разраства, се опитвам да запазя фирмената култура на ниво семейство, защото вярвам, че задружността на екипа е ключова не само за текущия успех, но и помага за справяне с нови предизвикателства.


Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности при намирането на финансиране?


Първоначално стартирах със собствени средства и поетапно това може би щеше да е достатъчно плавно да се осигури оборот, с който да се разрастваме. Но когато имаш иновативен продукт, е важно да пораснеш бързо, за което трябва по-сериозна инвестиция. Банковите кредити изискват обезпечение, а по същество на нас ни трябваше рисков капитал, но секторът на храните не е във фокуса на големите фондове. Затова се обърнахме към БФБ и сегмента ВЕАМ, който е създаден именно за такива проекти. Организирахме първично публично предлагане на акции и на 15.12.2022 успешно събрахме финансиране от над 80 инвеститора, които повярваха в идеята и бизнес модела на „Мелифера“.

Финансирането чрез фондовата борса има и друго голямо предимство – фактът, че акциите ни се търгуват на борсата и че дружеството е публично, е репутационна гаранция за чуждестранните ни партньори, защото създава доверие в бизнеса.


Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?


Първите ни клиенти бяха компании, за които произвеждахме под техен бранд (Private Label) чист или овкусен мед в буркани. Начинът за намирането на тези клиенти беше чрез търговски маркетинг – посещения на международни изложения и договаряне намясто.

Когато създадохме MelliGEL, започнахме да го предлагаме на спортисти и в конкретни дистрибуционни канали, за да стигнем до целевите клиенти – хората, които се интересуват от биологични енергийни продукти. Тук подходът ни беше директен маркетинг, изпращане на много мостри, участие в социални инициативи и спонсориране на спортни събития.


Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?


В момента сме фокусирани в разширяване на пазарите, където предлагаме MelliGEL. Продаваме в България, Гърция, Германия, САЩ, ОАЕ, Япония. Клиентската база се разшири, защото продуктът е подходящ не само за спортисти, а за всички, които имат нужда от здравословна доза енергия.


Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?


Нашата иновация се състои в креативното приложение на традиционна храна. Ние използваме биологичен мед вместо евтини и тежко преработени въглехидрати (като напр. малтодекстрин или глюкозо-фруктозни сиропи) и така създаваме здравословна алтернатива на масовите енергийни стимуланти. MelliGEL е по-качествен, няма странични ефекти, нито алергени. Също така има допълнителната полза, че освен доставената енергия помага за бързо възстановяване след интензивно натоварване и стрес.


Как се разви Вашата компания от създаването си досега?


От една скромна идея за почти бутиков бизнес „Мелифера“ стана публична компания, която изнася за международни пазари. Това е голям ръст и честно казано, не беше първоначалният ми план. Радвам се, че каузата ми помогна, защото сега бизнесът работи за нея.


Какво предстои оттук нататък?


Основата е сложена и тя е солидна. Оттук насетне започва градеж – трябва да утвърдим и разширим партньорствата си с дистрибутори по света, искам да разширим продуктовото портфолио – хоризонтално и вертикално, имаме още какво да подобряваме в производството (автоматизация на процеси и т.н.).


Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?


Имам ментор, който е успешен предприемач със солидни бизнеси, и той непрекъснато ме критикува, че съм прекалено прецизна и трябва да правя повече компромиси, за да вървя по-бързо напред. Но аз много държа на детайлите, а по отношение на компромисите никак не съм склонна да ги правя за сметка на качеството. Така че, отстрани погледнато, може да се каже, че това е моя грешка, защото понякога наистина не е нужно да се изпипват толкова нещата, които са в развитие. Но не считам това за грешка и въпреки че ми пречи, не искам да се променям. Вярвам в устойчивостта, която е трудна, но не е недостижима.

За лична грешка отчитам доверието си в хора, от които очаквах повече – ако те бяха това, за което се представят, щяхме да сме далеч по-напред. Това не препраща към проблема с липса на кадри, а по-скоро е проблем със самопреценката – много хора имат претенции и самочувствие, а нямат резултати. Мислех си, че служителите с опит ще допринесат с ползи веднага, сега вече предпочитам да работя с млади хора и ако те имат желание да се развиват, аз съм готова да инвестирам в тях.


А кои са най-важните уроци, които научихте?


Научих се на търпение. Моят урок е: „Бързай бавно!“. Знам този израз от години, но чак сега го разбирам. Смисълът е да не спираш, да продължаваш да вървиш, дори бавно, както капка по капка се пълнят кошерите.


Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?


Предприемачите са особена порода хора, не всеки може да издържи на предизвикателството да организира и менажира собствен бизнес, но ако сте решили вече, имам три съвета:


1. Ако няма кауза, дори най-добрият модел няма да ви донесе удовлетворение.

2. Направете си добре сметката – печели иновацията, но мислете за устойчивост.

3. Знайте, че в живота можете да разчитате само на себе си, и то невинаги.



 
 
 

Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.

© 2023 Мелифера АД

bottom of page